tisdag 6 maj 2008

Varför var jag här...

1. Öka pedagogernas digitala kompetens.
Mitt huvudsyfte med e-smart är att jag som pedagog ska få chansen att bättra på mina digitalalärresurser. För att vara en god handledare eller guide så krävs det ju att man veta vart man ska. Detta är definitivt något som skett och man har märkt av under resans gång. Från att vara en novis när det gäller wikisar, second life etc till att bli en ”fullfjädrad” IT-pedagog. Kompetensen har ökat i och med användandet av olika verktyg. Tiden på olika workshops och seminarium har inte bara gett mig möjlighet att testa mig fram bland diverse verktyg och resurser på nätet, utan även tid till att förbereda material till mitt klassrum! Hoppas verkligen att man kan fortsätta att prioritera tiden för att få in mer digitalalärresurser i skolan.



2. Ökade möjligheter till förbättrade resultat och måluppfyllelse.
Varför ska man bli e-smart? Jag anser att det digitalalärresurserna är ett bra verktyg för att nå bättre resultat och därmed öka måluppfyllelsen. I en tid då man omges av ständig information och måste lära sig att sortera och ta vara på det viktiga så tror jag definitivt att detta är rätt melodi. Vi i skolan måste påvisa vilka verktyg som finns och hur de fungerar, gör vi det så ger vi möjligheter till förbättrade resultat och måluppfyllelse.


3. Utmanande, engagerande och roligt.
När jag gick på lärarhögskolan pratades det mycket om ett lustfyllt lärande. Eleverna skull bli engagerade genom att man utmanade deras kunskapsinhämtning på ett roligt och inspirerande sätt. Finns det något bättre sätt än att låta eleverna utmana varandra och hjälpas åt i denna process som i t.ex. wikisar.
I detta arbete har eleverna verkligen fått utmaningar samtidigt som de har haft roligt och varit engagerade.



Hur har jag arbetat med eleverna?
Jag har tillsamman med min kollega Karin haft en problemlösningswikis, där eleverna i år 9 jobbat. De har varit indelade i grupper som tillsammans på wikisen ska lösa ett matematiskt problem. Här ska de på egen hand jobba hemmifrån och tillsammans i gruppen komma fram till bästa lösning. Problemen har bytts ut eftersom.
Mitt nästa steg som e-smart är att fortsätta utvecklas samt att ta in mer av de olika lärresurserna i min undervisning. Även att arbeta mer långsiktigt med eleverna så att när de börjar i åk 7 så ska de skolas in i detta, samt när de slutar åk 9 så har det blivit en naturlig del av deras arbetssätt.

Christoffer

Inga kommentarer: